Konst och reklam har alltid haft en nära relation. Från de tidiga konstnärerna som anlitades av rika och inflytelserika män för att skapa en bestående bild av dem, till Andy Warhols popkonst och soppburkar. Konst är kommunikation och ett av de ursprungliga sätten att sända ett budskap. Du som marknadsförare har alltså mycket att lära av konsten, och det kan också vara en idé att använda konst när du pratar med dina kunder.

Filmproduktion som konst

Jobbar du med film vet du säkert att ett vanligt mål idag är att försöka få en film att bli viral, spridas organiskt. För att lyckas med det behöver du en proffsig filmproduktion och en stark idé som appellerar till en bred målgrupp och får dem att vilja dela din film. Här kan en idé att utöver filmproduktionsbolaget även samarbeta med en konstnär. Ett oväntat grepp och en stark estetik har goda möjligheter att förstärka ditt budskap. En film är också det bästa sättet att kombinera flera olika budskap, både produktbudskap och varumärkesbyggande i ett, samtidigt som du kan jobba med både känslor och logik.

Kom ihåg att allt kommunicerar

För många företag är deras fysiska miljö den viktigaste reklampelaren. Det är därför viktigt att tänka på att ditt kontor också behöver inredas med det i åtanke. Här är konsten viktig. Vad har du på väggarna, både i form av tapeter och konstverk? Låt dessa inspireras av ditt varumärke och bli budskapsbärare för dig. Om du jobbat med konstnärligt influerad reklam är det enklaste att helt enkelt rama in annonser eller stillbilder från filmproduktionen och sätt upp på väggarna. På så sätt slår du flera flugor i en smäll och visar att du verkligen litar på din egen kommunikation. Det blir både ett internt och ett externt budskap där anställda och kunder kommer mötas av det du vill sälja, presenterat på ett behagligt sätt.